Chyba ciężko trafić na pracowników, którzy nie narzekają na swojego szefa. Należy to do rzadkości. Kiedy bowiem można było natrafić na sytuację, w której mówiło się o pracodawcy jako o lojalnym i kompetentnym człowiekiem na odpowiednim stanowisku? To prawdziwa rzadkość.
Jak można zostać dobrym szefem, by docenili nas pracownicy i widzieli w nas człowieka godnego szacunku i współpracy długofalowej?
Szacunek do pracowników
Nie ma nic ważniejszego, jak szacunek do swoich pracowników. Kiedy nadmiernie się ich krytykuje za błędy, które często samemu się popełnia lub po prostu źle traktuje się zarówno osoby na na niższych stanowiskach, takie sytuacje zapadają im doskonale w pamięć. Nigdy pod żadnym pozorem nie można również patrzyć na nikogo z góry. Poniżanie innych na pewno nie jest opłacalne. Nie tylko będą oni mniej efektywnie pracować, ale również mogą złożyć odpowiednią skargę bądź założyć sprawę w sądzie, jeśli zachowanie względem nich będzie rażąco naganne.
Uczciwość
Nie zdobędzie się zaufania i poważania wśród pracowników, jeżeli nie będzie się wobec nich uczciwym. Nierówne traktowanie, wywyższanie innych ponad resztę to zły wybór. Jeżeli pojawiają się jakieś problemy, trzeba poprosić pracownika na stronę i wprost powiedzieć, co ma się mu do zarzucenia. Oczywiście warto wykazać się odpowiednim taktem przy takiej rozmowie.
Układ między szefem a pracownikiem nie powinien opierać się całkowicie na dużej bliskości. Pewien dystans jest tutaj wskazany. W takim układzie pracownik musi mieć pewność wsparcia i bezpieczeństwa, a szef lojalności.
Szef jako wzór
Jeżeli pracodawca jest dla swoich pracowników wzorem, ponieważ jest zawsze punktualny, potrafi świetnie zorganizować sobie pracę oraz kieruje się sprawiedliwym osądem, wtedy jest dobrze postrzegany przez innych.
Co więcej, tylko przy zachowaniu takiej postawy może sam wymagać takich atutów od innych. W przeciwnym razie będzie się szybko znienawidzonym członkiem całego zespołu.
Ludzkie podejście
Nikt nie lubi, kiedy traktuje się go jako kogoś znacznie gorszego. Każdy z nas jest człowiekiem i każdy może popełnić błąd. Nawet maszyny się mylą. Trzeba o tym pamiętać i zachować chociaż krztę wyrozumiałości dla pracowników. Jeśli zatem zdarzy się nagła sytuacja, w której pracownik musi szybko opuścić firmę, warto pozwolić mu na to bez zbędnego kręcenia nosem.
Taką sytuacją może być chociażby narodziny dziecka lub jakieś inne wydarzenie, nie zawsze szczęśliwe. Są to ważne momenty w życiu, w których pragnie się towarzyszyć innej osobie. Również szef może kiedyś mieć taką konieczność, dlatego powinien pamiętać także o tej ludzkiej stronie swoich pracowników. To pewne, że będą oni wdzięczni za troskę i wyrozumiałość. Zapamiętają dobry gest i sami wspomogą szefa, kiedy tylko nadarzy się taka okazja.
Dodatkowa rada
Warto postarać się zachować w sobie powyższe cechy i spróbować zmienić chociaż odrobinę swój charakter. Być może wydaje się to niewiarygodne, ale pracownik lojalny jest prawdziwym darem i skarbem, którego nie można wypuszczać z rąk. Można w tym celu odwrócić pewne znane porzekadło, które w tym momencie będzie brzmiało: „Szanuj pracownika swego, bo zawsze możesz mieć gorszego”.