Rzadko zdarza się, by mieć możliwość pracy z idealnym szefem. Zazwyczaj ma się do czynienia z osobami problematycznymi i nie potrafiącymi jasno określić swoich wymagań i celów, a także możliwości, które będą wsparciem dla pracowników podczas wykonywania przez nich nałożonych im obowiązków.
Jeżeli jest się takim szefem, warto zadać sobie pytanie, co właściwie można zrobić, by zmienić swoje oblicze oraz większy tym samym wydajność swoich pracowników? By byli oni zadowoleni ze swojej pracy i nie chcieli odejść do konkurencji?
Emocje
Umiejętność trzymania swoich emocji na wodzy nigdy nie przychodzi sama. Trzeba się jej nauczyć, ponieważ ćwiczenie tutaj swojej własnej cierpliwości jest ważnym tego elementem. Właśnie od tego, jak kontroluje się swoje emocje będzie zależało, jak będzie się postrzeganym przez podwładnych. Czasem wystarczy pojedyncza sytuacja, w której wybuchnie się złością, by od razu zostać postrzeganym negatywnie i jako nie do końca zrównoważona osoba, która nie szanuje swoich pracowników.
Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie
Zawsze trzeba być przede wszystkim człowiekiem. Jeżeli pragnie się być postrzeganym pozytywnie i również z szacunkiem traktowanym, trzeba tym samym odwdzięczać się swoim pracownikom. Nie można za każdym razem podkreślać, że jest się przełożonym.
Lepiej będzie działać na zasadzie partnerstwa. Wtedy zysa się znacznie więcej- nie tylko szacunek, ale i poważanie. To wzbudzi u pracowników lojalność do firmy.
Aktualne informacje
By współpraca przebiegała sprawnie, trzeba zadbać o odpowiedni sposób komunikacji by wszystkie informacje były aktualne i przekazywane na bieżąco. Ważne, by wszyscy byli wtajemniczenie, dzięki czemu rozwieje się jakiekolwiek wątpliwości, a praca pójdzie sprawniej.
Co więcej, trzeba także prosić swoich podwładnych o to, by chcieli zadawać pytania. Uprzejme udzielanie odpowiedzi zostanie odebrane w pozytywnym świetle. Trzeba być świadomym tego, że pracownicy nie są wrogami, a sprzymierzeńcami.
Delegowanie obowiązków
Nigdy nie można innym osobom zlecać zajęć, których samodzielnie by się nie chciało nigdy podjąć. Trzeba być zainteresowanym tym, co robią pracownicy, jednak nie można pozwolić na to, by czuli się oni śledzeni. Warto po prostu pytać ich o realizację zadań i postępy, czasem wesprzeć radą, czy po prostu zapytać, czy wszystko jest w porządku. Trzeba dbać o swoją ekipę oraz o to, by podwładni byli świadomi swoich zadań i celów do osiągnięcia.
Sprawiedliwe traktowanie
Nie ma nic gorszego, jak faworyzowanie jednej, dwóch osób, kiedy w tym czasie inni są poniżani. Ważne, by wszyscy w zespole czuli się jednakowo. Wtedy uniknie się sytuacji szykanowania i nastawiania przeciwko sobie wielu osób. To powoduje, że praca przebiega nieefektywnie, a niektórzy mogą nawet złożyć wypowiedzenie.
Wzajemny szacunek jest podstawą do tego, by móc otwarcie mówić o swoich potrzebach, pomysłach itp. Respekt pozwala także stworzyć zgrany zespół, w którym każdy czuje się wart tyle samo, co inni, a to powoduje wykreowanie pozytywnej atmosfery w całej firmie.