Przedstawicielem handlowym jest osoba reprezentująca daną firmę w kwestii promowania i sprzedawania jej produktów oraz usług. Bez względu na to, czy ma się na celu tworzenie ofert dla klientów indywidualnych, czy biznesowych, w każdym przypadku wyniki sprzedaży są tutaj najważniejsze. Celem przedstawiciela jest bowiem przed wszystkim zdobycie jak największej grupy odbiorców i klientów, którzy na stałe zwiążą się z daną firmą. Jak można zostać dobrym przedstawicielem handlowym?
Oczarowanie potencjalnego klienta
Przede wszystkim odpowiednia prezencja. Nie można ubrać się w wyciągnięty sweter i czapkę z daszkiem. Tutaj trzeba odpowiednio zadbać o swój wizerunek oraz o wizerunek firmy. Ważne, by założyć zawsze czystą koszulę, która podkreśli estetykę naszego wyglądu. Trzeba także pomyśleć o przypięciu swojego identyfikatora w miejscu widocznym dla osób trzecich. Jeżeli klient zobaczy, że ma do czynienia z profesjonalistą, wtedy chętniej podejmie się z taką osobą biznesowej rozmowy.
Grunt to pierwsze wrażenie
Nigdy nie można zapomnieć o pierwszym wrażeniu. To, co powie się w ciągu pierwszych kilku minut zadecyduje, czy odbiorca zainteresuje się naszą osobą. Tyczy się to szczególnie osób pracujących w systemie door- to- door, czyli np. z osobami prywatnymi. Zawsze należy pamiętać o uśmiechu i krótkim przywitaniu, a także przekazaniu zwięzłej informacji o celu swojej wizyty.
Wtedy można także delikatnie zapytać, gdzie mogłoby się usiąść z potencjalnym klientem i porozmawiać na ten temat. Po takim wstępie ciężko jest im bowiem odmówić gościnności.
Pomocne triki
Najpierw warto przytoczyć pewien komplement odnośnie miejsca zamieszkania odbiorcy. Można także zapytać o pozostałych mieszkańców domu, ponieważ dla nich taka oferta także będzie interesująca. Dobrze będzie również przygotować sobie kilka trafnych odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Wtedy wykażemy się profesjonalizmem i odpowiednim przygotowaniem do rozmowy.
Jak przedstawić ofertę?
To kolejny kluczowy punkt, od którego zależy powodzenie i ewentualne przeprowadzenie transakcji sprzedaży. Prezentacja produktu powinna zostać przeprowadzona przejrzyście i jasno. Wcześniej należy ją przećwiczyć w domu, by wypaść jak najlepiej i bez zająknięcia.
Warto również podkreślać i akcentować najważniejsze fragmenty, które skupią na sobie uwagę uczestników pokazu. Jeśli zachowa się przy tym naturalność, wtedy odbiór przekazu będzie przyjemny i trafny. Dobrze będzie zatem także wykorzystać język korzyści i przedstawić swoim potencjalnym klientom atuty prezentowanych rozwiązań oraz zaznaczyć, co oni będą z tego mieli.
Kulminacja – czas na podjęcie decyzji
Jeśli się uda, klient od razu postanowi zakupić zaprezentowany produkt. Jeśli natomiast wciąż się waha, warto dodatkowo podsycić u niego chęć posiadania danej rzeczy. Można wspomnieć o dodatkach, które w przypadku natychmiastowej decyzji również zostaną dołączone do produktu. Takie gadżety w formie prezentów szybko łapią za serce i ciężko oprzeć się chęci ich posiadania na własność.