Ostatnio zawód kelnera zyskuje na popularności. Otwiera się coraz więcej niewielkich knajpek, jak i dużych i szanowanych restauracji, gdzie właśnie kelner wiedzie prym pośród gości. Ma on również z nimi bezpośredni kontakt i to od jego osoby zależy, jak będzie postrzegany lokal jako całość.
Mimo iż zazwyczaj nie potrzeba dużego doświadczenia w tym zawodzie, to jednak pewna wiedza na jego temat jest tutaj wskazana, by w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej wypaść jak najlepiej i dostać tą pracę.
Odpowiednie nastawienie do gości
W tej pracy nie wystarczy jedynie podać talerza z zupą, czy drugim daniem i odejść od stołu. Już na wejściu trzeba witać swoich gości z uśmiechem i promienną twarzą oraz okazać im odpowiedni szacunek. Uśmiech musi być szczery. Kiedy tak nie jest, goście od razu to wyczuwają i odbierają jako przytyk w ich stronę. Nie wolno również być sentymentalnym.
Do klientów trzeba również podejść z odpowiednim, miłym nastawieniem, szczególnie do dzieci. Rodzice doceniają, kiedy ich dzieci są zauważane, a nie traktowane jak piąta kula u nogi, która tylko pląta się i zawadza. Wtedy uznają taki lokal za nieprzyjemny dla dzieci i nieodpowiedni ze względu na obsługę.
Jak zachowywać się przy gościach?
Kiedy tylko klienci przekroczą próg lokalu, oprócz powitania warto zaproponować im stoli lub pozwolić, by sami dokonali wyboru. Następnie należy podać kartę dań, dla każdego gościa osobną. Nie można czekać, aż sami będą o to prosili. Trzeba przewidywać zamiary i oczekiwania gości oraz wczuć się w nastrój, który ich otacza. Wtedy intuicyjne działanie nie będzie żadnym problemem.
Jeżeli dorośli przyszli z małym dzieckiem, warto również zapytać ich, czy czasem nie potrzebują specjalnego krzesełka dla niego. Docenią ten gest i ułatwienie, dzięki czemu będą mogli w spokoju zjeść posiłek.
Gdy klienci zapytają o pomoc w wyborze dań, warto polecić im specjały kuchni. W tym celu, zanim jeszcze rozpocznie się prace, niezbędne jest zapoznanie się z menu, by wykazać się fachowością i znajomością tematu, a także profesjonalizmem w zawodzie kelnera.
Po skończonym posiłku warto podejść i zabrać brudne naczynia. Najlepiej zrobić to niepostrzeżenie lub delikatnie zakomunikować chęć wykonania tej czynności, by upewnić się, że goście skończyli i nie mają nic przeciwko temu. Niech w dalszym stopniu prowadzą swoją rozmowę i nie czują, że ktoś nieproszony przerywa ich wspólnie spędzany czas głośno i nachalnie.
Prezencja kelnera
Kelner nie może ubierać się w poplamione ubranie i w sportowe buty. Oczywiście wszystko zależy od charakteru lokalu, niemniej jednak są pewne granice, których nie przekracza się nawet w niewielkich lokalach. Ubranie musi być wyprasowane i czyste. Nie może także wydawać z siebie rożnych zapachów, które często są powodem nieustannego przebywania w okolicy kuchni.
O ile zapach dań kusi klientów, tak w przypadku przesiąknięcia nimi ubrań nie jest już tak kolorowo. Klienci mogą nawet wziąć to za znak, że skoro obsługa nie potrafi o siebie zadbać, tym bardziej serwowane jedzenie nie będzie dobrej jakości.